Presse

Her er et udpluk citater fra mediernes verden som de blev skrevet om mig i;

 

Fyens stifttidende og Fyens.dk 31. januar 2017

Kunst: Maskeret nøgenhed

Af: Iben Friis Jensen

Anmeldelse

Bombardement af nøgne kroppe på SAK Kunstbygnings aktuelle udstilling "Det Nøgne Menneske" med kunstgruppen af samme navn

10 vidt forskellige kunstneres syn på menneskekroppen giver et veritabelt kropsbombardement.

For nøglehulskiggeren vil udstillingen "Det Nøgne Menneske" i SAK Kunstbygning, Vestergade i Svendborg, derfor ikke give noget erotisk kick: More is less, kan man konkludere. Udstillingens hundredevis af nøgne kroppe er som at træde ind i en nudist-lejr, alene nøgenhedens volumen af-erotiserer objektet.

Det nøgne menneske

Kunstbygningen SAK, Vestergade 27, Svendborg

Udstilling indtil 5. marts, tirs-søn 11-16

Deltagende kunstnere: Line Taarnberg, Lotte Kjøller, Annelise Jarvis Hansen, Lotte Horne, Jeff Ibbo, Olav Johannisson, Grethe Tranberg, Lars Kræmmer, Esben Fog, Barry Pringle.

Men for kunstnere har menneskets krop altid været en kilde til inspiration og forundring, og forundringen gives i høj grad videre på udstillingen "Det Nøgne Menneske", der vises til og med 5. marts.

Kvindekroppe en masse, lidt færre mandekroppe, tykke kroppe, tynde kroppe. Kropsdyrkelsen går så vidt, at ansigterne ofte er gemt bag masker - af og til endda drejet 180 grader, så kroppen får et surrealistisk udtryk i de sort/hvide fotos, som tre af kunstnerne bidrager med.

Krop og kunst

Kunst og krop hører uløseligt sammen, og derfor er det også interessant at opleve så forskellige kunstneres bud på, hvordan kroppen indgår som del af et værk: Fra Esben Fogs brug af den sammenkrøbne krop, der ligger så statisk som en marmorsten på stranden og til samme kunstners fantasirigdom udtrykt i tableauer, hvor et ældre ægtepar sidder mod en tapetmønstret væg med billeder af nøgle mennesker krybende ud og ind af ornamenterede guldrammer. Eller hans lige så opsigtsvækkende portræt af to påklædte mennesker med gorillamasker foran en væg med lutter billeder af nøgne figurer - også med abemasker. Tænk lige over det!

Barry Pringle bidrager med meget forenklede og æstetisk smukke fotos - enten overbelyste i serien "Line Nudes" eller underbelyste i serien "Masked Nudes": Kroppe tegnet med få næsten grafiske linjer eller som monumentale objekter af folder og hulninger.

Tredje kunstner, som skal fremhæves blandt de 10, er Jeff Ibbo, der med sine stærke koloristiske og legemsstore malerier også arbejder med forenklingen og med at gøre kroppen til tegn. Med kraftige kontratherende konturlinjer rammer han kroppen ind og frigør den fra pornografiens svøbe. Også selv om han med få streger og stærke farver formår at male "stiv pik og håret tilbage".

 

Kunstavisen 18/2 – 2017

af Lise-Lotte Blom

www.kunstavisen.dk

 

Det Nøgne Menneske på SAK

Menneskekroppen under lup.

Ti billedkunstnere udtrykker via malerier (olie eller akryl på lærred, gouache på håndlavet papir) tryk eller digitaltryk, fotos, tegninger og skulpturer deres opfattelse af menneskekroppen.

De ti kunstnere er Line Taarnberg, Lotte Kjøller, Annelise Jarvis Hansen, Lotte Horne, Jeff Ibbo, Olav Johannisson, Grethe Tranberg, Lars Kræmmer, Esben Fog og Barry Pringle.

Kvalificerede kunstnere udnytter udstillingsrummene fint

Så vidt muligt har alle kunstnere fået tildelt egne rum. Det fungerer fint.

Fotografen Esben Fog, der er uddannet arkitekt, har udstillet siden 2000. Han arbejder med iscenesat fotografi, dvs. billeder der er udtænkt på forhånd og iscenesat af fotografen. Ofte er der tale om trickfotos, fx fotos hvor den samme person optræder flere gange i det samme billede. Alle tricks bliver lavet med gamle fotografiske teknikker. Han maler selv baggrunde, og ofte er en del af rekvisitterne hjemmegjorte. Billederne bliver fremkaldt og kopieret i eget mørkekammer, jf. ”levende billeder II”, hvor Fog har bygget en kunstig væg, og hvor modellerne står inde bag billedrammerne og kigger ud. Samme to modeller sidder på stolene og ser på hinanden ud af billedrammerne. Der er tale om en dobbelteksponering på samme negativ. Fog opsøger datidens langsommelige teknik, netop for at være med i processen.

Fotografen Barry Pringle, der er uddannet på Guildford and Royal School of Art, London 1966-71 indfanger gennem fotografiet den nøgne krop på en usentimental og direkte måde.

Line Taarnberg, der er født i 1964, er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler 1984-92. Hun angriber det nøgne menneske fra mange vinkler og mange teknikker. Hun er optaget af både fotografi, video og maleri. Hendes parafraser over store billedkunstnere i barokken og rokokoen er forfriskende. Hun giver fx et humoristisk kvindeligt bud på en kvindelig Bacca, i modsætning til Caravaggios Bacchus. Det sensuelle er i centrum uden at blive for pågående.

Jeff Ibbo udstiller en række fine kvindemodel malerier og veloplagte kvindeskulpturer i stentøj. Det samme er tilfældet med Lars Christian Kræmmers sensuelle kvindemodeller.

Grethe Tranberg har en række fine eventyrlige og fortællende malerier og især stentøjsskulpturer udstillet. Hendes farvemættede værker sprudler af intensitet. Annelise Jarvis Hansen opererer med forholdet mellem harmoni og disharmoni, billedopbygningsmæssigt såvel som emnemæssigt

Fortællende og drømmende motiver

Fortællende og drømmende motiver er der også i Lotte Hornes billeder. I sarte farver behandler hun litterære temaer, hvor mennesket er mere eller mindre nøgent. Mennesket ses i tænkte situationer, hvor der synes at være en hovedhandling og flere bihandlinger, jf. maleriet: ”Der findes et liv før døden” (olie og sand på lærred, 80 x 80 cm), hvor handlingen i billedet fremstår som ”a stream of consciousness”, hvor det måske drejer sig om at nå det hele, mens tid er!

Olav Johannisson og Lotte Kjøller

Olav Johannisson arbejder med malerier, ler- og træskulpturer. Hans malerier er ekspressionistiske i farve og form, mens lerskulpturerne har en udpræget tyngde. De mange træskulpturer står kraftfulde og rå, jf. Skulptur i egetræ, 2015, H: 165 cm. Disse kvindemodeller synes afledt af Venus fra Willendorf (en urkvinde langt fra nutidens mannequin-mål).

Lotte Kjøller udstiller værker af forskellig art og materiale. Bedst er hun i det underspillede, således som det udtrykkes i stentøjsler-skulpturen: Vippetå, 2016 og Livløber, akryl på lærred, 340 x 110 cm.

Alt i alt en flot og varieret udstilling

Udstillingen på SAK i Svendborg vises frem til 5. marts

Lise-Lotte Blom

Illustrationer

1) Lotte Horne, f. 1943

Der findes et liv før døden, 2015

Olie og sand på lærred, 80 x 80 cm.4

2) Esben Fog

Levende billeder II, 2016

Foto taget med analog kamera af kunstneren

3) Olav Johannisson

Uden titel, 2015

Egetræ, H: 165

4) Lotte Kjøller, f. 1966

Vippetå, 2016

Stentøjsler (uden glasur), 30x15x36 cm

Lise-Lotte Blom

 

Kunstavisen dec – 2014

af Lise-Lotte Blom

www.kunstavisen.dk

 

DEN LILLE HAVFRUE SOM INSPIRATION

Af: Lise-Lotte Blom

 

Vandreudstillingen Havfruer og Frøkner når 6 december kl. 16 til H.C. Andersens Hus i Odense, hvor den kan ses frem til 19 Januar 2014. Edvard Eriksens skulptur Den Lille Havfrue på langelinie i København fejrer 100 års jubilæum i år. Som markering af jubilæet præsenterer H. C. Andersens Hus udstillingen af kunstnergruppen Havfruer og Frøkner. De 9 kvindelige kunstnere fra 3 generationer har alle haft lyst til at arbejde med udgangspunkt i kvindelighed som begreb. Også set i lyset af H. C. Andersens havfrue. Især 2 af de ni kvinder lader det lyriske og eventyrlige men dog også barske være er et gennemgående træk. De 9 kunstnere er: Anna Laurine Kornum, Annelise Jarvis, Helle Bother, Josephine Ernst, Line Taarnberg, Lotte Kjøller, Renate Borgen, Nina hess og Lotte horne.

 

Lotte Hornes værker har et fabulerende drømmende indhold både med reference til teaterverdenen (som man behager) og til den barske virkelighed (installationen Havfruesko med blod) referende til H. C. Andersens lille Havfrue fra den sidste aften/brylluppet, hvor hun danser så fødderne bløder.

 

Lotte Kjøller har i en række billeder levet sig ind i Den lille Havfrues verden. Dette ses på udstillingen i H. C. Andersens Hus i det store (150x120 cm) billede Havskum, akryl og guld på lærred, hvor længsler og drømme får indtryk gennem et brus af netop havskum.

 

Kjøller har kædet H. C. Andersens eventyr Den lille Havfrue sammen med egen opfattelse af H. C. Andersen og hans forhold til kvinder. Ligesom hun har nærlæst eventyret og visualiseret tanker og forestillinger. ......

 

H. C. Andersens Hus, Odense frem til 19 Januar 2014

 

 

Kunstavisen 24/10 – 2011

af Lise-Lotte Blom

www.kunstavisen.dk

 

Vinterbilleder af Lotte Kjøller vises i Odense

Lotte Kjøller udstiller en række spændende værker under temaet ”Vinterbilleder” frem til 7. november i Odense. Lotte Kjøller, f. 1966 tager som altid udgangspunkt i menneskelige relationer. Her drejer det sig om at fokusere på emner hun selv forbinder med konkrete hændelser i vinterhalvåret som fx vintersolhverv, julen og sne. Men også mere abstrakte emner som mørke og lys, tro, rejser, leg og erotik optager hende meget.

 

Sprudlende farver og ofte drømmeagtige scenerier dominerer

Lotte Kjøller arbejder i billederne Hyrderne, Snowball og Solhverv med drømmeagtige scener i lyriske farver. Medens andre billeder som Cyklus, Korset , De vågende og Tropenat er mørke, komprimerede og ulmer af dramatisk glød. Der er forventninger og humor i flere af billederne fx kan fremhæves Venter, Butterfly, Cross og Løwen.

 

Vesterhavet/Sensuelle ordbilleder

Billedet Vesterhavet/Sensuelle ordbilleder er et maleri fra Lotte Kjøllers serie Livløber, malt over en digtsamling af samme navn. Maleriet er et selvportræt af kunstneren som ung. Der indgår et selvportræt såvel som et digt i billedet. Værket er suppleret af et eksemplar af bogen Sensuelle Ordbilleder, en illustreret digtsamling af flere kunstnere, der hver har bidraget med et eller flere erotiske digte med tilhørende illustrationer. Lotte Kjøllers digte og billeddigte har titlerne: Wave og Again. Bogens forside er malt og signeret af Lotte Kjøller. Pågældende forside er udført som collage i akryl og lak.

 

Dialogomvisning lørdag den 29.10. kl. 12.30

Udstillingens billeder kan ses hos Lauritz.com Odense, Kratholmvej 51, 5260 Odense S frem til og med mandag den 7. november. Mandag-fredag kl. 11-18. Lørdag kl. 10-14. Ligesom der kan bydes på værkerne hos www.Lauritz.com frem til og med den 7. november. Der afholdes dialog-omvisning lørdag den 29. oktober kl. 12.30 v. mag.art. Lise-Lotte Blom og kunstneren. Alle er velkommen.

 

Af: Lise-Lotte Blom, kunsthistoriker, mag.art. artikel i KUNSTAVISEN´s netavis 24/10-2011, site: www.kunstavisen.dk

Kunstavisen 2/9 – 2010

af Lise-Lotte Blom

www.kunstavisen.dk

 

Lotte Kjøllers vedkommende billedeunivers. 40 værker på specialauktion hos Lauritz.com Odense

Lotte Kjøllers billeder har alle et eksistentielt indhold. Ofte ses et udpræget sprudlende og legende sceneri. Billederne har imidlertid flere lag af indhold. På overfladen lette og legende referencer, jf. ”Dansen i vår”, ”Pariserhjulet”, ”Leg” og ”Da jeg var i skoven”. Men underliggende ulmer også en eftertænksom og af og til melankolsk stemning.

 

Alle 40 billeder er blevet til i løbet af det seneste 1 ½ år.

 

Lotte Kjøllers nye billeder er en forsættelse af temaet ”Effatha”, der refererer til Effatha ”Luk dig op” – sagde Jesus til den døvblinde. Mark 7, 34. Lotte Kjøller beretter selv, at det er vigtigt for hende at man skal turde lukke sig op – at tillade sig at modtage– så man hører og ser. Endvidere at man tør glædes ved livet. Det er et budskab, der er af afgørende betydning for hende som et kristent menneske og som kunstner. Hun adskiller ikke de to ting. Begge dele er af altafgørende betydning for hende. Lotte Kjøller vil gerne have dette livsbekræftende budskab frem i billederne. Ikke på en påtrængende måde, men på en antydende og legende måde. Livet anskuet som en konstant balancegang mellem spænding og forløsning (frelse). Det ses f.eks. i billederne: ”At gå på line”, ”Geyser” og ”Forløsning”.

 

Overordnede emner

Ser man på Lotte Kjøllers værker som en helhed, så kan man generelt finde referencer til tro, musik, mennesker, leg og natur. Naturinspirationen har sit udgangspunkt i at Lotte Kjøller med stor glæde i sommerhalvåret opholder sig meget i egnen omkring Isefjorden. Denne natur ligger dybt forankret i hendes bevidsthed, forstået på den måde at hun ”henter den frem” igen og igen.

Farveholdning

 

Lotte Kjøllers farveholdning og billedernes overfladebehandling er sprudlende. Ofte ses dristige og ekspressive farvekombinationer der lyser af optimisme. Billederne består af mange farvelag, et fænomen der understreger det flertydige indhold.

 

Kom til dialog-omvisning lørdag den 11. september kl. 12.30 hos Lauritz.com Odense, Kratholmvej 51, 5260 Odense v. Lotte Kjøller og mag.art. Lise-Lotte Blom

 

Specialauktionen med Lotte Kjøllers billeder hos Lauritz.com Odense afholdes i perioden 3. september til og med den 20. september. Der kan bydes på værkerne fra fredag den 3. september.

 

Der afholdes dialog-omvisning i Lotte Kjøllers specialauktion i auktionshuset i Odense lørdag den 11. september, kl. 12.30 v. mag.art. Lise-Lotte Blom og billedkunstneren Lotte Kjøller. Alle er velkomne.

 

Lise-Lotte Blom, kunsthistoriker, mag.art.

Kunstavisen 17/9 2009

 

Nærvær og eftertænksomhed. Omfattende præsentation af Lotte Kjøller og Bente Christensen

Citat: ”Lotte Kjøller Lotte Kjøller, f. 1966 præsenterer i alt 26 værker, 25 billeder og en skulptur.. 7 billeder har jazz-tema. Lotte Kjøller er gift med en musiker og færdes meget blandt musikere i det hele taget. Dette inspirerer hende konstant. Som noget nyt er nogle af billederne udført i mixed media, bestående af bl.a. håndlavet og håndrevet papir med tegning, akvarel og/eller påført tuschtegninger. 18 billeder handler om tro, dvs den kristne tro. Lotte Kjøller har gennem et stykke tid arbejdet med temaet ”Effatha”, refererende til Effatha ”Luk dig op”- sagde Jesus til den døvblinde. Mark 7, 34. Lotte Kjøller beretter selv at dette med at kunne lukke sig op – at kunne modtage – så man kan høre og se og turde nyde og glædes ved livet. Det er af vital betydning for hende som et kristent menneske og som kunstner. Dette budskab vil hun gerne give videre til omverdenen gennem værkerne. Ikke på en anmassende men på en antydende og stilfærdig måde. Ser man på Lotte Kjøllers værker som en helhed, så omhandler de musik, tro, mennesker og natur. Naturinspirationen bunder i at Lotte Kjøller med stor glæde i sommerhalvåret opholder sig meget i egnen omkring Isefjorden. Denne natur ligger dybt forankret i hendes bevidsthed og hentes frem igen og igen. Lotte Kjøller arbejder af og til med skulpturer. Den præsenterede forestiller en frodig kvinde (en moder jord, måske?)”.

 

Af: Lise-Lotte Blom, kunsthistoriker, mag.art. artikel i KUNSTAVISEN´s netavis 17/9-2009,

site: www.kunstavisen.dk

Politiken 2 /1 2009

 

Citat:

”På Copenhart i Valby åbner man nytåret med tre malere, der har det til fælles, at de som regel maler mennesker, men er ellers vidt forskellige. …... Lotte Kjøller maler koloristiske, halvabstrakte mennesker i eksistentielle situationer….”

 

ibyen@pol.dk

Kunstavisen d. 20/8 2008 af Liselotte Blom

 

Citat:

 

Kunstner i udvikling - Lotte Kjøller

”Omfattende salgsudstilling med malerier og skulpturer af Lotte Kjøller….

 

Lotte Kjøllers baggrund:

Lotte Kjøller, født i Køge 1966, er uddannet privat hos billedkunstneren Jeff Ibbo 1992-95. Desuden et halvt års studium (legatophold) på École Des Beaux Artes, Paris og på Paper Art Symposium, Letland (legatophold) i 1997.

 

Hun har modtaget en række legater: Rosenvængets Rejselegat 1992; Bikubefonden 1997 og Ravel Levetzauske fond 1997.

 

Lotte Kjøller er medlem af BKF, Kvindelige Kunstneres Samfund; Kunstnerforeningen af 18. november og Dansk forfatterforenings illustratorgruppe. Hun har udstillet på en række censurerede udstillinger KE 1995 og 1996; KS 2000 og 2001; 6th. Lessadra World Art Print Annual 2007, Sofia, Bulgarien; Mini Print International, Barcelona, Spanien 2007.

 

Lotte Kjøller har yderligere udstillet på talrige separat- og gruppeudstillinger i ind- og udland. Senest separat på Galleri Over Gaden, Skælskør; Cobrarummet, Sophienholm, Lyngby; Arthouse Kunsthandel, Kbh; Galleri N24, Kbh. alle i 2007 endvidere i Galleri LB, Kbh i 2008.

 

Udsmykninger:

Kunstneren har udført en række udsmykningsopgaver helt fra 1988, bl.a. Nikolaj Udstillingsbygning, Kbh; Køge Gymnasium 1990; Kbh. musiske Aftenskole 1991; Fritidsklub ”Bag Skorstenen”, Køge 1991; Kbh. Hovedbibliotek 2004. Har solgt til Hyltebjerg Kirke, Vanløse og er repræsenteret i Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Samling fra 2004.

 

Maleriernes og skulpturernes udsagn:

Lotte Kjøllers malerier tager næsten altid udgangspunkt i menneskelige relationer. Helt konkret ses ofte et eller to mennesker i en eller anden situation. En del situationer foregår i naturen, en del i et lukket interiør. Musik, leg og drømmesekvenser er skildret i flere af kunstnerens billeder. I 2008 har kunstneren udført en række billeder, der har fået fællesbetegnelsen ”change”. Her forstået som både forvandling og forandring, dvs. menneskets evne til at forandre sig (forvandles) gennem livet. Dette skildres gennem motivet såvel som gennem farven. Farveholdningen er sprudlende og ekspressiv. Af og til anvendes guld og sølv som en glitrende understregning af bevægelse i direkte og/eller overført betydning.

 

Lotte Kjøllers skulpturer, der er skabt mellem 1995 og 2008 er alle, ligesom det er tilfældet med malerierne, modelleret efter levende model. Materialet er her stentøjler med chamotte. Efterfølgende er skulpturerne brændt, og af og til glaseret flere gange med glasur efter kunstnerens egen opskrift. Flere skulpturer, bl.a. ”Grubleren” i brændt ler med chamotte, 47 x 21 x 17 cm, udtrykker en markant sanselighed kombineret med eftertænksomhed.”

 

Skrevet af kunsthistoriker, mag.art. Lise-Lotte Blom

Albertslundposten 12/8 2008 nr. 33, 44 årgang

 

Citat:

”….Lotte Kjøllers ekspressive malerier fortæller altid en historie, og hun bruger en flot kolorit. Farver, der arbejder sammen eller bevidst støder mod hinanden og mennesket. Disse værker udmærker sig ved, at rummet og farverne betyder ligeså meget som det, at et menneske er motiv. Mennesket danner her erfaringsgrundlag, objekt og motiv….”

Ugeposten 19/2 2008

 

Citat:

Kjøller i Kulturhuset ”…. Billedkunstner Lotte Kjøller er født d. 30 Januar 1966 i Køge. Hun debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1895 og fik hele 3 værker antaget samme sted 1996. I 1997 var hun på legatrejse et halvt år i Paris, hvor hun studerede på Ecole des Beaux Artes. Før da var hun i tre års mesterlære hos billedkunstner Jeff Ibbo. Efter rejsen blev hun antaget på Kunstnernes sommerudstilling i 2000 og 2001.

Nu har hun fået det professionelle kvalitetsstempel som medlem af Billedkunstners Forbund (BKF) og er også med i Dansk Forfatterforening (DFF) som illustrator. Hun udstiller fast i ”Arthouse” kunsthandel, Kbh. og Galleri Kellum, Kbh.

 

Lotte Kjøllers kunst er svær at beskrive, dels fordi hun maler meget i serier, som kan være temmelig forskellige. Fællesnævneren er, at hun bruger mennesket (ofte sig selv) som sin store inspirationskilde. Lotte Kjøller maler, tegner, illustrerer, underviser og holder foredrag. Hendes malerier er næsten altid akryl på lærred….”

Vanløseposten 18 okt. 2007

 

Citat:

Se på kunst i Vanløse

”….Billedkunstner Lotte Kjøller bruger mennesket som sin store inspirationskilde. Mennesket danner her erfaringsgrundlag, objekt og motiv i hendes kunst. Lotte Kjøllers ekspressive malerier fortæller altid en historie, og hun bruger en flot kolorit. Farver, der arbejder sammen, eller bevidst støder mod hinanden og mennesket….”

Kunstavisen aug/sept. 7/2007 af Liselotte Blom

 

Citat:

 

3 fine billedkunstnere præsenteres hos Lauritz.com i Odense

 

”Jeff Ibbo, Grethe Tranberg og Lotte Kjøller viser spændende værker på special-auktion.”….” Lotte Kjøller, f. 1966 er uddannet privat hos Jeff Ibbo 1992-95 og et halvt år på Ecole des Beaux Artes i Paris + International Fibre and Paper Art Sympiosium, Letland. Lotte Kjøllers billeder tager næsten altid udgangspunkt i menneskelige relationer. Ofte ses et eller flere mennesker i en eller anden situation. En del situationer foregår i naturen, en del i næsten lukket enteriør. Kunstnerens emner omfatter musik, leg og drømmefrekvenser. Farveholdningen er sprudlende. Ofte ses dristige og ekspressive farvekombinationer. Lotte Kjøller har udført en række udsmykningsopgaver helt fra 1988, bl. a. Nicolai Udstillingsbygning, Kbh.; Køge Gymnasium 1990; Kbh. Musiske Aftenskole 1991, Kbh. Hovedbibliotek 2004 og er repræsenteret i Kronprins Frederik og Marys samling fra 2004. Kunstneren har udstillet på en række censurerede udstillinger i ind- og udland, ligesom hun har deltaget i mange separat- og gruppeudstillinger i ind- og udland.”

 

Skrevet af kunsthistoriker, mag.art. Lise-Lotte Blom

Urban 19/2 2002

 

Citat:

 

De smukke nøgne mennesker

 

”Billedkunst: Nøgenhed er også smukt, og det danner tema for den delvist selvlærte Lotte Kjøller. Den unge billedkunstner har valgt at fokusere på det smukke nøgne menneske, som er et meget vigtigt tema i hendes kunst. Selv siger hun, at der ikke findes noget mere fascinerende end mennesket, både som fysisk og psykisk væsen.

Igennem længere tid har hun malet naturister, og det er disse nyeste og de mest spændende af hendes værker, der danner rammen om udstillingen.”

Guldposten 18/1 2002

Citat:

 

”Billedkunstner Lotte Kjøller (født i 1966) har studeret hos kunstneren Jeff Ibbo og været på studieophold og rejser til henholdsvis Paris på ”Ecole des Beaux Artes” og Indien. Lotte Kjøller har en flot dataliste, når man tager hendes alder i betragtning. Hun debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1995 og fik hele 3 billeder antaget samme sted i 1996. I 2000 blev hun også antaget på Kunstnernes Sommerudstilling. Lotte Kjøller har udstillet på museér i Danmark og udland og i adskillelige gallerier og kunstforeninger. Hun er medlem af Kunstnernes Sommerudstilling, International Council og Art and Culture – DK (ICAC), kunstnersammenslutningen Ateliér Cirkeline, Saga, og Galleri Nybro…”

 

Skrevet af Jh

Kunstavisen 9/2001. af Tom Jørgensen

 

Citat:

 

Et frugtbart talent

”At knokle derudaf hver dag, at slide og slæbe for at formerne og farverne kan makke ret, at lære at se, føle og forstå motivet; dette er de uomgængelige krav til enhver seriøs maler. En ung kunstner, som efter alt at dømme arbejder udfra denne nødvendige devise, er 34-årige Lotte Kjøller. Som elev af først Ulrich Hoff og nu Jeff Ibbo kommer man ikke sovende til succesen og noget tyder på, at Lotte Kjøller har lært lektien. Hendes malerier, der befinder sig i et frugtbart spændingsfelt mellem fauvisme, pop-kunst og Matisse-arabesker, er i hvert fald præget af god koloristisk sans og kompositionsevne.”

Skrevet af redaktør på Kunstavisen Tom Jørgensen

Dagbladet, Køge 14/2 1995

 

Citat:

 

Gult tapet på Rådhuset

”Eksperimenterende udstilling med mange undertoner. Lotte Kjøller og Finn ”Skipper” Christensen har nok engang slået sig sammen og arrangeret en udstilling af eksperimenterende kunst på Rådhuset. Titlen er ”The Yellow Wallpaper” – det gyldne tapet.

 

”The Yellow Wallpaper” er en 100 årig novelle, og anses af feminister i dag for at være et stykke socialrealisme, ikke som den gyser, den var kendt for i sin samtid. Undertonen i udstillingen i Rådhushallen er forskellig, alt efter, hvordan kunstnerne har tolket og involveret temaet i deres værker, hvor installation, billede og tekst indgår som ligeværdige elementer. Symbolikken er tydelig, idet den kvindelige figur visualiserer en kvindes maniske fascination af hendes gule tapet. Udstillingen indeholder på den måde en feministisk kommentar ved at visualisere den unge kvindes kamp mod et uforstående patriarkat, der ikke vil give hende lov til at være sig selv.

 

Lotte Kjøller, der i øjeblikket er elev af Jeff Ibbo, har arrangeret udstillingen. Hun arbejder meget med at placere værkerne på utraditionelle måder i rummet. På den måde er hendes værker lige så skulpturelle, som de er billedkunst…..”

Lotte Kjøller har mange gange været i mediernes bevågenhed. Hun har bl. a været omtalt i:

 

Omtale i aviser og tidsskrifter:

 

Politiken 12.10.95 og 2.01.09. BT 30.03.99. Berlingske tidende 2.01.09. Kunstavisen 9.02.02 og 09.08.07. Urban 19.02.02. JP-København 27.07.02 og 16.11.04 . Nordjyske Stiftstidende 29.03.04. Billedbladet 30/04. Søndag 30/04. Vanløseposten 9.02.02, 28.09.05, 26.01.06, 11.10.06 Vanløsebladet 8.11. 05 Sjællandske 04.07.06, Skælskør Avis 11.07.06 Frederiksværk Ugeblad 17.01.07, 31.01.07 Frederiksborg Amts Avis 08.02.07 Fyns Stiftstidende 22.08.07 24 Timer. Valby-bladet 7.1.09. Valby Sydhavnen 7.1.09. Vanløseposten 12.03.09

Omtale i radio:

 

2006: Vesterbro lokalradio 15.10.06.

Omtale i TV:

 

2002: Kanal København 15.09.02. 25 min. Indslag.

2006: Kanal København 17.01.06 10 min. indslag. Kanal København 20.01.06. 10 min. indslag.

2004: Sverige 1, nov. 2004. 4 min. Indslag.

Omtale I bøger:

 

2009: Antologien ”Ordløst”, e-bog, 119 digtere i Dansk forfatterforening. Lotte Kjøller starter s. 965.

 

2009: "Gud er den samme i dag" af Tamarra Bott. Nævnt i forordet.

 

2007: Lárte per la Pace in Europa e nel Mondo. A cura di Pierre Tchakhotine. Mondivi, Italy, side 80.

 

2007: Mini Print. Lessedra Contemporary Art Projekts. Side 84.

 

2006: "Guldnæsen" fra Høst og Søn. Redigeret af Nanna Gyldenkærne. Side 99.

 

2004: ”LivLøber”. Lotte Kjøllers eget tryk. Nævnt i forord og efterskrift.

 

2002: "Steder i drømme", Adil Erdem. CDR-forlag. Nævnt i efterskrift.

 

1990: KE 90 år. Kunstnernes Efterårsudstilling. Redigeret af Torben Weirup. Side 184.

Atelier Lk-kunst.dk

 

v. Billedkunstner Lotte Kjøller/ by Artist Lotte Kjoeller

 

Bogholder Allé 66 kld. th.

2720 Vanløse/Vanloese

Denmark

 

Lk@Lk-kunst.dk

 

+ (45) 2383 0717

Kontakt mig/Contact me:

Google Grupper
Tilmeld dig lk-kunst_dk
E-mail:
Besøg denne gruppe

Få Nyhedsbrev/Get Newsletter:

 

Vil du gerne modtage mine invitationer fra mit nyhedsbrev i fremtiden?

 

Do you want to join my invitations?

 

Tilmeld dig min mailliste her/

Join my mailist here:

© Copyright 2000-2016. All Rights Reserved. Lotte Kjøller - E-mail lk@lk-kunst.dk

Senest opdateret januar 2017